Tystnaden är en skyttegrav

Mina tankar på döden är en tjuv tagen på bar gärning. Tanken på pennor som tystnat håller mitt sinne i vaket tillstånd, mitt i en natt som för längesedan borde slukat mig. 
 
När tankarna om döden blir påtagliga är det tystnaden som skrämmer mig. Jagar mig. Får mig att våndas.
Tystnaden är en skyttegrav. Dess inbillade trygghet är sjukdomen som långsamt och plågsamt dödar dig när du tror att du undkommit krigets kulor.
 
På världens torg samlas arga röster för att deklamera sina rättigheter till jordens guld. Allting ska vara gratis. Tillgängligt. De vill trampa med sina enormt tunga kängor på alla de som inte har några skor. 
Mitt i allt hörs en svag röst som frågar: Varför? Styrkan i rösten växer. Kängan lyfts. Sedan tystas rösten igen.
Rädslan bygger bo. Skyttegraven grävs och orden försvinner. 
 

Kommentera här: